zaterdag 1 maart 2014

Buitenland

Toen ik zestien was ging ik met een vriend op een fietstocht naar Luxemburg.
Dit was naast het schoolreisje naar het drielandenpunt en het bezoek aan een frietkot in Belgisch Poppel mijn eerste buitenlandse reis. 

Beetje buitenlands dan, want we konden ons overal met onze Hollandse mond verstaanbaar maken. Ik herinner me vooral de vele plaatselijke pintjes en zware berg-etapes en het uitzicht bovenop de "bergen" dat in niets leek op het verre vlakke Nederland. 

Het echte buitenland kon je zien op mooie plaatjes op de televisie en in de verhalen van klasgenootjes die naar Tormelinos of Benidorm waren geweest met tent of caravan.

Ik was vijfentwintig toen ik voor het eerst in een vliegtuig stapte. Naar Portugal, waar ik in drie weken zo verkleurde dat ik teruggekomen als gastarbeider werd aangesproken. 

Het journaal van die dagen werd gelezen door Fred Emmer, en het nieuws ging over Juliana die Aruba bezocht en de bietenoogst in Brabant.
 

Onze dochter gaat volgende week naar Thailand met haar vriend.
Haar tien of twaalfde vliegreis of zo. Op haar twintigste liet ze ons nagelbijtend achter terwijl ze een maandje door IndonesiĆ« trok. Dat land kende we van het Journaal van Sacha de boer. Van de vechtende moslims, vrouwenhandelaars, kinderprostitutie, opgepakte drugskoeriers en smerige gevangenissen waar je voor neuspeuteren al zes weken de bak in ging. 


Oh ja en niet te vergeten de vele overstromingen en malaria.
 

We lieten haar dus met een gerust hart vertrekken.
 

Volgende week gaat de reis naar Thailand.
Volgens blonde NOS Dione is dat land nog maar onlangs getroffen door overstromingen. 


Het is daar wel een stuk rustiger als in Indonesie. Op de vechtende molisms, vrouwenhandelaars, kinderprostitutie, opgepakte drugskoeriers en smerige gevangenissen na dan. 
Neuspeuteren is er echter toegestaan, maar op heftig hoesten staat de doodstraf. Voordeel is wel dat ze er een uitstekend mobiel netwerk hebben. Daardoor is het nieuws snel in Nederland en kunnen we in ieder geval de vakantie foto's op Internet zien.

We laten ze dus weer met een gerust hart vertrekken.
Het acht uur Journaal laten we ondanks de blonde Dione de komende weken maar even voor wat het is. Op rtl is op het zelfde tijdstip "goede tijden slechte tijden".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten