zaterdag 1 maart 2014

Kroonluchter

Al jaren hangt er in onze kamer een kroonluchter.

Bij Frans Bauer, en in vele woonwagens hangt ook een kroonluchter.
En in Tilburg had onze buurvrouw die gek was op Oostenrijks porseleinen herderinnetjes en in stijl geknipte poedels ook een kroonluchter.

Kroonluchters zijn gemaakt van geslepen glas.

Gewoon omdat echte edelstenen voor gewone mensen niet te betalen zijn.

Een kroonluchter vind je vaak bij mensen die gek zijn op Swarofski eekhoorntjes, porseleinen poesjes, zijden bloemen, tuinkabouters, koekoeksklokken en Marijke Helwegen.

Je kunt als een Joost Zwagerman enthousiast geleerd over de vormen, kleuren en beleving van kroonluchters uitwijden, maar het is eigenlijk gewoon een prullamp met kraaltjes.

Natuurlijk heb ik als stijl-goeroe geprobeerd het ding het huis uit te krijgen.
Ik stond zelfs al eens dreigend met mijn koffers bij de deur.

Drie blij zwaaiende kinderen en een echtgenote die mij alle goeds toe wenste, deden me echter op mijn schreden terug keren.
En inmiddels ken ik mijn plaats.

Nu na zeven jaar lobbyen, smeergeld, en twee beloofde Playstations mag de bekraalde lamp eindelijk het huis uit.

Met satanisch genoegen zal ik daarom komend weekend het stof vretend flikkerend geslepen glas monster losknippen, en afvoeren naar het recyclecenter.

Daar heeft een blij bejaarde woonwagenbewoner er vast nog een mooi koopje aan.
 

Hou ik het bij de kek nieuw aangeschafte industriƫle lamp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten