zaterdag 1 maart 2014

R. Hood.

Mijn oudste zoon zit op boogschieten.
Eén keer per week al zo'n jaar of twee lang gaat hij donderdags met twee bogen en een serie pijlen in op weg naar de schietclub.

Hij had het al eerder gevraagd maar vanavond ging ik eens mee om te kijken en mee te doen. 
In de auto legde hij een aantal basis spelregels uit.
Pap je mag niet op de baan lopen als er geschoten wordt.
En niet schieten als er mensen op de baan lopen.

Je mag niemand met een pijl steken en niet door de ramen schieten.
En... graag op de daarvoor bestemde borden mikken. 
Het ledenaantal slinkt zonder de hulp van jou schietkunsten ook wel.

Op de schietclub ontfermt een slungelig jongen zich over mij. 

Een handschoen en polsbeschermer wordt aangemeten en Pim duwt een boog in mijn handen.
Wel eens eerder geschoten vraagt de slungel?

Nee antwoord ik, nou ja toen ik 10 was met pijlen met zuignapjes.
Je likte eerst aan het rode dopje en keek dan of je het argeloze voorhoofd van je vader kon raken.

Dit is anders, zegt hij.
En de basis beginselen van de edele sport worden me uitgelegd.
Benen uit elkaar, ah natuurtalent, licht door de knieen, zooo, en pijl over de linkerhand. Schiet je met je rechter of je linkeroog?.

Beide antwoord ik.
Maar dat blijkt niet het juiste antwoord. Ik span de boog. Rechteroog knikt hij inschattend terwijl ik aanleg en de pijl in het centrum van het bord jaag.
Gelijk leg ik een tweede pijl aan. Er wordt aan mijn schouder getrokken en de elleboog wordt gecorrigeerd en een tweede pijl verdwijnt in het bord.

Naast ons in het zaaltje oefent de plaatselijke bejaardenvereniging in het line dansen. De country kweelt er lustig op los en naar ik begreep dreigt men nog wel eens een verdwaald pijltje af te schieten in de richting van de met rollator schuifelende oudjes.
Goed voor de bloedsomloop grijnst een bouwvakker in gifgroen Robin Hood kostuum.


Een potige dame staat in sneltreinvaart de ene pijl na de andere in de roos te schieten.
En achter me worden de kilokrachten, peessamenstelling en pijlpuntscherpte van pijl en boog besproken.

Wedstrijdje Pap? Grijnst mijn zoon.
En vervolgens versla ik hem drie keer achter elkaar.

Dat worden de komende weken zware weken voor hem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten