zondag 27 september 2020

Mantelzorg

 

Hoe bevalt het eerste weekje mantelzorgen, vraagt men mij.
Buitengewoon goed meld ik dan.
Mijn vrouw maakt voor de supermarkt een boodschappenlijstje, maar moet deze met haar linkerhand schrijven.
De rechterarm hangt gebroken in een mitella.
Dat valt haar niet altijd mee.
De neergeschreven "Jong beslagen plekjes kees" weet ik dan nog wel als "Goudse jong belegen plakken" te vertalen.
Maar verder lees ik vooral snacks, chips, comfort food en drank op haar briefje waar achteraf groente, fruit en melk was bedoeld.
Het huishouden daarentegen loopt op rolletjes.
Alleen strijken vind ik tijdrovend.
Ik blijf het lastig vinden al de vouwen uit haar plisse rokjes te krijgen.
Lijkt wel alsof de dingen erin geperst of genaaid zijn.
Heb wel inmiddels een extra stapeltje kinderkleding voor mijn kleindochter weten te generen.
Met name een aantal truien zijn tot kindermaat gekrompen.
Gelukkig houd onze kleindochter van roze.
Want alle verdere was is tot deze vrolijke kinderkleur verworden.
 
Ook de voorbereiding voor de dagelijkse maaltijd loopt voorspoedig.
Kookboeken worden bestudeerd.
Kookprogramma's gekeken.
En youtube food infuencers geraadpleegd.
Wat is het dan prachtig en veel wat je vervolgens via thuisbezorgd.nl kunt bestellen.
 
Verder dient er geholpen te worden bij aan en uitkleden.
Als 14 jarige oefende ik op de uit de kledingkast van mijn zussen gegriste bustehouders.
Vastgemaakt aan een kussen hadden haak en klip sluitingen al gauw voor mij geen geheimen meer, en kon zo'n bh'tje in seconden met slechts het gebruik van 2 vingers worden losgemaakt.
Voorbereid kon voor mij vervolgens het daten gaan beginnen.
Ruim 43 jaar later blijkt dat ik me met name op het vastmaken had moeten concentreren.
Inmiddels is het mogelijk gebleken, bandjes binnenste buiten te draaien en sluitingen aan de verkeerde zijde te bevestigen.
Tot grote hilariteit van de patiƫnt.
Bij het aantrekken van een trui bij iemand met een gebroken arm zou een IKEA handleiding nuttig zijn geweest.
Met duidelijke instructies wat niet te doen.
Een kruisje door de afbeelding van een aantrekkende trui die bij de eerste stap over het hoofd wordt getrokken.
En een kruisje door de afbeelding waarbij de trui eerst over de gezonde arm wordt aangetrokken.
 
Zo mantelzorgen we voort.
Met dank dat ondanks de arm, na toiletbezoek zelfstandig zowel de linker als rechter bil geveegd kan worden.
Al verlegd men zijn grenzen waar dat nodig is.
Is het fijn als mantelzorger sommige nog te kunnen behouden.
 
Er is echter een grens die ik nimmer zal overgaan.
Samen op televisie kijken naar een musical zing mee programma met Frits Sissing.
In zo'n geval is euthanasie te overwegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten