woensdag 2 april 2014

Kunst en kitsch

Voor deze uitzending van kunst en kitsch zijn we in het museum van speeldoos tot pierement.
Aan tafel Frans Leidelmeijer expert toegepaste kunst, speelgoed en affiches.
Vertel eens Frans wat voor voorwerp ligt hier voor ons op tafel?
 

Nou Nelleke dat zal ik je vertellen.
Deze mijnheer. Bracht een gele speedo zwembroek mee.
Eén nog in perfecte staat mag ik wel zeggen.
Een maatje xl zo te zien in glanzend kanarie geel.
En kijk vooral eens naar het elegante binnenbroekje.
Speciaal bedoeld om de natuurlijke zwellingen in vorm te houden.


Mag ik eens vragen mijnheer hoe u hier aan komt?
Nou Nelleke dat zal ik je vertellen. Van Hest is overigens de naam.
Ik heb hem twintig jaar geleden gekocht in de kringloopwinkel voor één gulden vijftig.
En sindsdien, elk jaar als de schaatsen in het vet gaan.
Haal ik de ingevette speedo weer van zolder.
Trek een baantje in de Wetering.
En zwem door de polder langs het gemaal naar mijn werk.
Aktetas op het hoofd met mijn broodtrommeltje daarin.
Meestal bruine boterhammen met kaas.
Want ik ben gek op kaas.

Eén euro vijftig, zegt u.
Nou mijnheer van Hest.
U boft toch maar.
Want deze speedo is ontworpen door Gerrit Rietveld.
U kent ongetwijfeld de Rood-Blauwe stoel, de modelwoning in Spangen in de bekende "de Stijl" van Gerrit Rietveld.
Welnu er was een periode dat Gerrit Rietveld het even helemaal gehad had.
Hij had net zo'n duizend Rood-Blauwe stoelen gemaakt.
En het stoelen maken kwam hem eigenlijk de neus uit.
Hij wilde dus even helemaal wat anders.
En het is in die tijd. Onder de invloed van zware drank en tranquilizers dat hij deze zwembroek ontworp.
In kanarie geel.

Zijn vrouw Vrouwgien vond het maar niks.
Zijn achterwerk leek erin op dat van een nijlpaard zei ze.
Dus hij heeft hem maar één keer gedragen, waarna hij uit frustratie het Rietveld Paviljoen in Venetie ontwierp.

En nu wilt u graag weten wat het waard is?
Vijfenzeventig duizend euro mijnheer.

Jeetje, trek ik voortaan toch maar mijn Mondriaan zwemshort aan.

Haha, een goed idee mijnheer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten