donderdag 17 april 2014

Pesach

Ik kan me reeds verheugen op een extra vrije dag.
Dan zijn we in Nederland niet twee maar drie dagen achter elkaar vrij.

De tweede dag begint al anders want om één of andere reden heeft iemand de eieren uit de koelkast door de hele tuin verspreid.
Struinend door doornstruiken en vechtend met nestelende eenden duurt het even voor ik een eitje voor het ontbijt gevonden hebt.

Dan s ‘middags mijn dochter en schoonzoon ophalen op het station.

Het blijkt Lammetjes dag te zijn.
Op Lammetjes dag stelt de plaatselijke klompengolf boerderij de pasgeboren Lammetjes tentoon aan iedereen die wil.
En duizenden stedelingen willen dat.
Op de enige toegangsweg van en naar ons dorp staan duizenden auto's geduldig op hun beurt te wachten.
Er kunnen tenslotte maar tien auto's tegelijkertijd het erf bij de boerderij op.
In de auto's jonge ouders met hun kroost. Sommige wat verhit na het zingen van het vierhonderdste couplet van "potje met vet".
Links en rechts gaan portieren open en zie je kinderen snel een plas doen aan de kant van de weg.
Een enkel straaltje verschijnt plots uit het niets vanuit een elektrisch geopend zijraam.
En daartussen sta ik wachtend op weg naar huis.
"Ik heb een potje met vet..."

De derde dag slaat de verveling toe.
Twee dagen is natuurlijk al niet in ledigheid door te komen. Laat staan drie.
Een goed moment dus even langs te gaan voor de aanschaf van een SMAKA kaasschaaf bij IKEA.
Die schijnen tweede paasdag open te zijn.
Maar dat weet bijna niemand.

Bij IKEA staan verkeersregelaar.
Daar gaan we natuurlijk niet voor in de rij staan.
Maar het schijnt dat de keukenhof deze dagen erg het bezoeken waard is.
Een goed bewaard geheim want wie weet nu dat juist deze tijd de voorjaarsbloemen op zijn mooist zijn.
De auto wordt snel gekeerd.

In juli kom ik bij het verplanten van een struik een netje chocolade eitjes tegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten