donderdag 3 april 2014

Rood

Aan het woord mijn favoriete kunstkenner Joost Zwagerman.
 

Kijk Mathijs ik probeer verbindigen te leggen tussen schilderijen.
Hier bijvoorbeeld een helemaal in karmijnrood geschilderd vierkant vlak.
Geschilderd door Barnett Newman.


Gewoon verder niks alleen maar een rood vlak.
 

Denk je gelijk wat bedoelt die schilder daar nou mee?
Zal ik je uitleggen.
Moet je een tomaat pakken. 

Gewoon uit de supermarkt of uit de hollandse kas.
Een lekker rode vleestomaat, of beetje uit de kluiten gewassen cherry tomaatje.
Die hou je dan op 2 centimeter van je linker oog.
Hou je het andere oog hartstikke dicht.
Zie je toch alleen maar rood Mathijs. Alleen maar het rood van die tomaat.
En dat bedoel ik nou. Dat bedoelde die schilder nou met dat vierlant rode vlak.
Dat is wat hij probeert te zeggen.
Dat rood van die tomaat gevangen in een vierkant.
Geweldig.!!
Deed vorige week bij Sothoby's nog anderhalf miljoen euro.
Moet jij eens raden wat hij met zijn gele schilderij bedoelde.
Ik zie je denken banaan.
Jammer mis Mathijs, want dat is nou het verschil tussen een presentator en een kunstkenner Mathijs.
 

Want moet je eens een kanarie vangen.
En dan heel dicht bij één oog houden.

1 opmerking: