dinsdag 26 augustus 2014

Castanea sativa


Na mijn middelbare school moest ik op zoek naar een vervolgopleiding.
En aangezien ik iets had met bloemen en planten en graag hele dagen tekende moest het de opleiding aanleg en onderhoud worden in Breda.
Ik zag het al helemaal voor me. De hele dag aan een tekentafel de prachtigste ontwerpen maken voor iemands voor of achtertuin.
Een beetje babbelen over het weer, en de opdrachtgever overtuigen dat afrikaantjes en salvia's alleen bij een aanleunwoning thuishoorden.

Vervolgens stond ik op school hele dagen met een spade in mijn hand gazonnetjes om te spitten en kasseien te leggen.
Om een goede tuinarchitect te worden diende je daarnaast alle bomen planten en struiken te herkennen op zomer en winterkenmerken.
En aangezien het klaslokaal te klein was om een volwassen Eik of Plataan naar binnen te brengen gebeurde dit via afgeknipte takjes.

Dit betekende in de winter dat je een licht bemost kaal twijgje kreeg aangereikt van waaruit je de soort en variëteit moest kunnen opmaken.
Uiteraard graag met de Latijnse soort en variëteitsnaam.
Zo bestaan er bijvoorbeeld twintig variëteiten van de eikenboom (Quercus) die voorzien van eikel en blad door een ervaren tuinier al moeizaam uit elkaar te halen zijn. Laat staan als bladverloren twijgje.
De ergste herkenning echter was die van mijn favoriete soort, de haagconifeer.
Hoewel zomer en winter voorzien van blad bestaat dit uitheems gedrocht uit zo'n driehonderd verschillende variëteiten die alleen op aantal aanwezige schubben, puntjes of frutseltje van elkaar zijn te onderscheiden.
Ik had daar wat moeite mee.

Ik kan me ook nog vaag een incident herinneren tijdens het vieren van carnaval waarbij ik met zes tuinbouwschool klasgenootje over een kloostermuur was geklommen.
En we met een kale afgeknipte tak als buit lallend Castania Sativa (Tamme kastanje) zingend door het café de polonaise liepen.
Je moet de opleiding gedaan hebben om dat te begrijpen.
Het was een pittig examen dat jaar.

Vandaag gingen we even langs bij onze jongste zoon.
Die had een projectje op de kinderboerderij waar hij werkte.
Een stukje speelweide moest worden voorzien van nieuwe grasmatten.
En pap, jij weet toch precies hoe dat moet, met je tuinaanleg en onderhoud?

Aangekomen bleek alles perfect te zijn voorbereid.
Voor de vorm legde ik nog even uit hoe de grasmatten te snijden. Maar alles leek onder controle.
We liepen een rondje langs de fruitbomen het konijn en geitenverblijf de kruidentuin en de vijver.
In het theehuis bakte ze appeltaart van eigen oogst.
Pap, ik ga weer verder. Moet af voor we morgen met vakantie gaan.
Ja, jongen ga je gang.
Maar, als ik hier de leiding had.
Nam ik iemand aan van boven de vijftig.
Voor wat hulp hier op de boerderij.
Die een appelboom kan herkennen als ie kaal is.
Een kastanje kan benoemen in het latijn.
En een gazonnetje weet te spitten, of een tegelpad kan leggen.
En ik denk.. dat ik nog wel iemand voor je weet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten