zondag 11 november 2018

Arendsoog


Ik ben opgegroeid met Arendsoog.
Dikke boeken over een eenzame Cowboy die spannende avonturen beleefde met aan zijn zijde, "witte veder", een edele indiaan als vriend.
Het leven was simpel. De wereld bestond uit gewone mensen, schurken of helden.
Mijn techniek van lezen was simpel.
Je haalde je schemerlampje van de muur, gooide een deken over je hoofd en las tot je ogen niet meer open wilde blijven.
Het onder de dekens lezen was nodig, en de enige manier de lichtstreep onder je slaapkamerdeur te verbergen.
Je was immers al uren geleden naar bed gestuurd. En geacht je rust te nemen voor een volgende enerverende schooldag.
Een lichtstreep onder de deur zou jou stiekeme opblijven voor je ouders verraden.
En mijn moeder kon met haar teen slippertjes gemeen uithalen naar je billen.
Daarbij, het droeg bij aan de sfeer van de avontuurlijke boeken.
En een lichte voorkeur voor SM.

Het liefst ook had ik een indiaan als vriend.
Maar in Tilburg noord waren die moeilijk te vinden.
Op mijn hele school was er niet één.
Gertje van Gompel kwam er nog het dichtste bij in de buurt.
Een vroege aanval van acne had zijn gezicht lichtrood gekleurd.
En in de boeken van Arendsoog werden indianen roodhuiden genoemd.
Een witte veer werd dus uit een duif getrokken, en met die tussen een elastiek om het hoofd geklemd werd Gertje witte veder.
Hij moest wel met ontbloot bovenlijf.
Want indianen waren slecht half gekleed.
De acne liep slechts tot de hals dus de spierwitte buik verpeste wel een beetje het effect.
Gelukkig had meester Paridaans grote spuitflessen rode plakkaat verf in zijn lokaal.
Dus dat loste ook dat probleem op.
Gertjes torso werd rood gevingerverfd, en de avonturen konden beginnen.
De februari kou in het bos zorgde voor een mooie blending van het rood op Gertjes buik.
Maar hij zeurde over de temperatuur.
Uiteindelijk zijn we binnen maar dokter bibber gaan spelen.
Dat was makkelijk winnen, het duurde een uur of twee voor Gertje weer op temperatuur was.

Bij het naar bed gaan loop ik langs mijn zoons kamer.
Eén uur nachts een lichtstreep onder zijn kamerdeur.
Zou die..?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten