zaterdag 22 november 2014

Hulpsint

Kijk jochie, de Sint zal nu zo'n 483 jaar oud zijn denk ik.
En hoewel nog kwiek is het belachelijk te denken dat hij vierentwintig miljoen kindertjes op dezelfde avond bezoekt.
Dat snapt een kind zoals jij natuurlijk zelf ook wel.
Vandaar dat er zo'n twintig hulpsinterklazen zijn in dit land.
Kindervriendelijke mannen van middelbare leeftijd die de echte Sint van TV een handje helpen.
Het waren vroeger stuk voor stuk deugnieten die de hele dag niets anders deden dan kattekwaad uit halen.
Maar de Sint van TV had gezegd. Alles goed en wel. En leuk voor al die brave ouders.
Maar een braaf kind wordt later bij mij nooit geen hulpsinterklaas.
Dat gaat niet werken. Dat wordt niks.

En nou denk ik dat jij Gradje hebt gezien.
Een beste kerel uit Finsterwolde die toen die net zo oud als jij was in het hele dorp alleen maar belletje ging trekken.
Nu als hulpsinterklaas begint ie in Januari al zijn baard te laten groeien.
In augustus gooit ie er dan wat schapenwol doorheen zodat het toch ergens wat lijkt.
Paardrijden kan die niet, maar met een paardenzadel op zijn fiets oefent ie stinkend zijn best.
Gradje is natuurlijk niet zo handig op de daken en stort nog wel eens naarbenee, maar zo in zo'n warenhuis wil het best nog aardig lijken.

Kijk jij en ik zagen het natuurlijk meteen.
Hulpsinterklaas.
Lijkt niet op die van TV.
Daar kan die misschien die peuters mee bedotten. Maar jij en ik die trappen daar niet in.
Hij kende niet eens alle namen van de kinderen niet. En had onder zijn jurk groene wollen sokken.

Vandaar dat ik denk dat het Gradje is.
Want op zes december gaat ie eraf die baard.
Zijn vrouw moet er niets van hebben.
Het schijnt vreselijk te kriebelen in bed, en een op schoot gezeten peuter verliest er ook nog wel eens een lolly in.
Dus hij ruikt niet altijd even fris.
Maar goed, van de geknipte baard met schapenwol daardoorheen maakt ze extra warme sokken.
Altijd groen want dat is zijn vrouw haar lievelingskleur.
Vandaar dat ik denk dat het Gradje is.

Maar goed als jij nou even die tekening afmaakt, gaat ie vanavond in de schoen.
Pakken we die van mij, een extra grote.
De echte van TV, had wat goede hulpsinten voor later in ons dorp gezien.
En is voorlopig in de buurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten