zondag 18 mei 2014

Kobo


Oma heeft een Kobo voor haar verjaardag gekregen.
Een Kobo is een e-reader waarop je elektronische boeken lezen kan, leggen we haar uit.
Was de pinpas, elektronische parkeermeter en mobiele telefoon al haast een onneembare veste.
Het apparaat met haar favoriete schrijvers en al hun boeken is zo mogelijk een nog grotere hobbel.

"Dus er staat meer dan één boek op deze machien?".
- Ja een stuk of zestig, ma. Allemaal van je favoriete schrijvers.

"Maar dat past toch helemaal niet."

- Jawel, dat is iets elektronisch, dat kan allemaal in dat apparaat, kijk maar.
- Hier, zie je al de voorkanten van de boeken.

"Oh ja, het is toch wat, hoe dat toch allemaal kan"
"Maar dat is toch veels te duur."

- Viel wel mee, en het is van ons allemaal!

"Nou bedankt hoor maar, hoe sla ik nou een bladzijde om, er zitten toch geen blaadjes in?"

- Aan de rechterkant klikken om een bladzijde om te slaan, of links om terug te gaan."
- Nee, op het schermpje. Niet aan de zijkant van het apparaat. Dat is de uit knop.
- Kijk zo.
- Of met je vinger een vegende beweging over het scherm maken, van rechts naar links.

"Ja, maar dan komen er toch allemaal vieze vingers op."
"Zit ik een tompoes met mijn vingers te eten, want een tompoes die valt niet met een vorkje te eten."
"Dan zitten mijn vingers helemaal onder dat plakkerig spul van bovenop de tompoes of van de pudding."
"Komt dat allemaal op dat schermpje te zitten van dat dure machien, die plak en die pudding."
"Dat is toch zonde, van zo'n duur ding/"

- Gewoon niet lezen tijdens het tompoes eten, ma.

"En als ik klaar ben met mijn boek, hoe weet ik dan waar ik was. Moet ik dan helemaal elke schermpje vegen tot ik er ben?"

- Nee dat onthoud het apparaat. Waar je gebleven bent.

"Oh, maar nu staat hier iets met instellingen op het scherm."

- Heb je per ongeluk op het plaatje van de moersleutel boven geklikt.
- Zo.., nu is ie weer terug.

"Wat betekend dat, wifi niet gevonden?”

- Ah, ja die zal ik even uitzetten. Is voor internet maar dat hebben jullie niet.

"Ik zit nou in een heel ander boek, heb ik iets verkeerd geklikt?."

- Nee je was bij de voorkant van alle boeken waar je een boek kunt kiezen en nu heb je een ander boek gekozen."
- kijk..., zo kom je weer terug.

"Oh ja, heel mooi jongen ik ga het van de week eens proberen."
"Heb je het bonnetje nog?."

- Ja we hebben het bonnetje nog. Maar ga het eerst maar eens proberen.

Een weekje later.
- En ma wil het een beetje lukken met de e-reader?.

"Ja jongen hartstikke handig."
"Ik had een hele dikke pil van haar van Montefiori"
"Tweehonderdvijfig bladzijdes. Ging over een rijke familie, en dat zij dan ging verhuizen en verliefd werd op een ander."
"Maar dat kon ik natuurlijk niet in één keer lezen, 250 bladzijdes"
"Dus dan stop ik die e-reader der tussen dat ik precies weet waar ik gebleven ben."

"Hartstikke handig, ben der blij mee."
"Bedank je je zusters ook?"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten