woensdag 31 augustus 2022

Sroomstoring

 

Calantsoog waar ligt dat? De kaart zegt anderhalf uur rijden richting den Helder. Een klein plaatsje langs de noordzeekust. De weersverwachting geeft haast alle dagen zon. En de foto's beloven een breed zandstrand met azuurblauwe zee.
Het voetbalveldje van de plaatselijke voetbalvereniging stuift zeezand. Twintig kleuters in een kluwen bewegen met de bal richting een doel. Langs de kant juichen ouders als de bal met alle kleuters in het net verdwijnt. Aan de overkant oogst men spitskool. Mannen op een rijdende oogstmachine. Met daarachter de duinen.

 
Er is een Albert Heijn in het dorp. De appeltaart is in de aanbieding. Ik scoor er twee met een grote spuitbus slagroom. Als ik in de lange rij voornamelijk duitsprekende klanten bij de kassa aan de beurt ben valt de stroom uit. "Stromausfall" zegt de 12 jarige achter de kassa tegen me. "Passiert öfter, kann manchmal bis zu einer Stunde dauern." En nu? Antwoord ik in mijn beste nederlands. Contant betalen of "keine apfeltorte?". Maar de kassa accepteerd geen contanten en de la opend enkel electronisch. De manager probeert te bellen maar de telefoonmast zit op hetzelfde stroomnet. Probeer anders te appen oppert een klant.
"Vieleicht ein text" zegt een Duitser. Op de parkeerplaats houden vier mensen de slagboom voor me omhoog zodat ik het parkeerterrein verlaten kan.
Onderweg stop ik bij een bakker. Het is er donker. Contant is er geen probleem. De kassa is nog uit de jaren vijftig. Evenals het recept van de appeltaart. Heerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten