maandag 27 april 2015

Koningsdag

Koningsdag is in mijn dorp het jaarlijks hoogtepunt.

Het dorp wordt voorzien van vlaggetjes en feestverlichting en straten worden afgezet.

De ochtend van Koningsdag begint met een optocht van vrolijk versierde boerenkarren met treurig kijkende kinderen daarop.
De ouders zijn dagen bezig geweest de boerenkarren te versieren. En de kinderen zijn al vroeg van schmink en papieren mutsen voorzien.
Een extra jas en sjaal over het Penguin of clownspak, want de wind kan gemeen guur zijn in de polder.
Vlaggetje in de hand gepropt op een kar achter een tractor. "En zwaaien onderweg jongens". 


De eerste honderd meter lukt dat nog.
Daarna zakt de aandacht in en kijken de peuters glazig om zich heen.
Pas bij het voorbijgaan aan opa of oma of de buurvrouw leeft het enigszins op.
Kijk mijn oma wijst er één en wappert tot haar vlaggetje valt.


Aan het eind van mijn straat begint op Koningsdag de braderie.
Langs het water staan vrolijk gekleurde kraampjes hun waren te verkopen.
Al twintig jaar in dezelfde volgorde.
Slager Zwetsloot verkoopt er hamburgers, worsten en warme ham. De hele dag de heerlijkste braadlucht in mijn tuin.
En de muziek van Paul Sellers.
De slager heeft om het feest op te leuken een artiest ingehuurd.
Een muziekband wordt om elf uur ingestart en Paul begeleid de band met zijn stemgeluid.
Klassiekers als Tulpen uit Amsterdam, En nou de handjes in de lucht, en bossie rode rozen verleiden de braderie bezoekers tot het kopen van worst.
Ik besluit er ook twee te gaan kopen en stop ze in mijn oor.
Dat helpt, Paul Sellers geluid wordt volledig afgesloten.
Ik mis het "doe een stapje naar voren" maar begrijp aan de podiumbewegingen welk nummer is ingezet.

Onderweg begroet ik een oude bekende. We halen beide een worst uit het oor om even te kunnen praten.
"Top georganiseerd weer."
" Zeker.."
Paul Sellers begint aan een Hazes medley. We sluiten beide onze oorgaten weer met een worst af en vervolgen onze weg.

De slager doet die dag goede zaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten